Není třeba připomínat, že v reklamách je vše přesně kalkulováno na efekt. A tím konečným efektem, kterého chtějí prodejci docílit je, aby si zákazník koupil jejich výrobek. Jedním z nástrojů, který jim k tomu pomůže, jsou i populární písničky.
Způsob, jakým tato sluchová manipulace funguje, je jednoduchý. Cílem je vyvolat v nás asociaci onoho výrobku a dané písničky. Tím pádem, jelikož máme daný song rádi, budeme pozitivně přemýšlet i o daném produktu a spíše si ho koupíme.
Často však dané hity nehrají jen v pozadí, ale jsou v reklamě zpívány postavami. Zde jde obvykle o předělávky, kde jsou některá slova pozměněna tak, aby se odvrátila hrozba autorských práv a aby seděla k představovanému zboží.
Je dobré si také uvědomit, že dané písničky jsou často hrány i v obchodech. Pokud má tedy zákazník onu melodii asociovanou s určitým produktem a při nákupu ji slyší, je pravděpodobné, že se podvědomě rozhodne pro koupi dané věci.
Podle čeho jsou hity vybírány? Roli hraje především věková skupina, na kterou je produkt cílený. Pro starší občany jsou obvykle vybírány písničky z jejich mládí, které jim mají evokovat šťastné vzpomínky na dětství. Ty si mají opět podvědomě asociovat s propagovaným výrobkem. Není tedy divu, že po něm při nákupu sáhnou.
Pro mladé lidi jsou zase vybírány moderní hity s rychlou melodií. Opět tu jde o vyvolání dojmu, tentokrát toho, že díky danému výrobku budou cool a trendy, stejně jako písnička, kterou v reklamě slyšeli.
Pokud je cílem více věkových skupin, výběrem jsou obvykle nadčasové, populární písně, známé například i z filmů. Ty mají nejširší dosah a je pravděpodobné, že je zná a má je rádo hodně lidí, což znamená, že i ona reklama zasáhne širší veřejnost.
Co můžeme proti tomu dělat? Zachovat si hlavně chladnou hlavu a zdravý rozum, a než v obchodě cokoliv vložíme do vozíku, zamyslet se, zda danou věc opravdu potřebujeme a proč ji kupujeme. Tím se vyhnete manipulaci a hlavně ušetříte své těžce vydělané peníze.